
Nezapomenout na doklady, zkontrolovat povinnou výbavu a doplnit lékárničku nestačí. Před dovolenou by se řidič měl seznámit s dopravními předpisy a nařízeními platnými v zemi, kam se chystá. „V zásadě platí, že co je v tuzemsku tabu, mělo by být v každém případě tabu i v zahraničí,“ vysvětluje stručně Verena Pronebnerová, právnička rakouského auto-moto klubu ÖAMTC, který zpracoval přehled pokut a trestů za dopravní přestupky v evropských zemích.
Neignorujte pokuty.. nevyplatí se to!

Byli jste na dovolené autem a teď vám přišla ze zahraničí pokuta? Zřejmě váš přestupek zaznamenala kamera na silnici nebo na dálnici. Jestli si pohráváte s myšlenkou tento dopis vyhodit, raději na to zapomeňte. Pokud s přestupkem nesouhlasíte, můžete jej řešit s úřadem, který vám pokutu poslal. V opačném případě zaplaťte. Když vše necháte být, mohlo by to pro vás mít nepříjemné důsledky – třeba i v podobě veřejně prospěšných prací.
„V zimě jsme jeli do Rakouska na hory a v jednom tunelu kousek za Lincem jsme asi o 20 kilometrů překročili povolenou rychlost. Viděla jsem, jak nás kamera vyfotila, ale pak se několik měsíců nic nedělo, tak jsem myslela, že to někde zapadlo,“ říká Radiožurnálu Pavla Francová z Rynholce na Rakovnicku. Rakouští úředníci ale nezapomněli.
Jak je to s pokutami ze zahraničí? Poslechněte si celou reportáž.
„V květnu přišel dopis s tím, že máme zaplatit 50 euro. To jsme udělali hned, v dopise psali přímo číslo účtu pro zahraniční platbu, takže to bylo jednoduché,“ pokračuje.
Další možností je se proti rozhodnutí odvolat. Podle ÚAMK (Asistenční služby pro motoristy) nejčastěji Čechům chodí ze zahraničí pokuty právě za rychlost. Pohybují se od desítek až po stovky eur. Ve schránce je můžeme najít běžně za 10 dní od spáchání přestupku, nebo taky za několik měsíců. Pokud pokutu budeme ignorovat, může to pro nás mít nepříjemné důsledky při další cestě.
Dovolená 2018: méně last minute zájezdů, zdražení v Chorvatsku a daň za postel v Řecku
Zápis v databázi
„Budete tam mít neuhrazenou pokutu, to znamená při jakékoliv celní nebo policejní kontrole vás v databázi najdou. Třeba i na letišti a budete tu pokutu muset uhradit i s náležitými úroky,“ vysvětluje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Případně se můžou úřady členských zemí obrátit na ty české, aby pokutu uznaly a vymáhaly. Tuzemský soud v takovém případě vyzve řidiče k zaplacení sankce.
„Pokud ale nedojde k uhrazení pokuty, přistoupí předseda soudu k přeměně peněžitého trestu nebo jeho zbytku v trest domácího vězení nebo v trest obecně prospěšných prací. K vymáhání pokut formou exekuce tedy nedojde,“ popisuje mluvčí ministerstva spravedlnosti Vladimír Řepka.
Automatická výměna informací
V Evropské unii funguje automatická výměna informací o vlastnících vozidel mezi členskými státy. Česko infomace do systému poskytuje od roku 2016. Úředník, který řeší přestupek zachycený kamerou třeba na italské dálnici, si v něm tak lehce zjistí, že majitelem vozu je například někdo z Česka.
„V souvislosti s prázdninovým provozem nám v současné době chodí nejvíce dotazů z Německa, Rakouska a Chorvatska. Co se týká nezaplacení pokuty, tak například Francie má promlčecí dobu až 3 roky a v případě italského mýtného se jedná o dobu 10 let,“ vysvětluje Lenka Rezková z ministerstva dopravy.
Dovolená v Chorvatsku letos podraží, výhodnější naopak budou cesty za exotikou
Statistiku, kolik dopravních přestupků Češi v zahraničí spáchají, ale zatím resort nemá. Systém zhruba rok funguje taky opačně a i čeští úředníci tak můžou snadno zahraničním řidičům posílat pokuty. Dělá to tak třeba Jihlava, která vyřizuje přestupky z kamerového systému na dálníci D1 mezi 112 a 119. kilometrem.
„Město nejprve odešle výzvu k uhrazení určené částky majiteli vozu a teprve potom, až se přes majitele zjistí řidič, je mu zaslána pokuta v cizí řeči podle země, ze které pochází. Odbor dopravy zatím neeviduje žádnou zaplacenou pokutu zahraničním řidičem, a to vzhledem k tomu, že kamerový systém na dálnici funguje teprve dva měsíce,“ říká Aneta Hrdličková z jihlavské radnice.
Kromě pokut za rychlost se můžou do zahraničí předávat taky sankce za telefonování při řízení nebo třeba jízdu na červenou.
Celníci při vymáhání nezaplacených pokut přitvrdili. A pořádně!

Je lezavé únorové dopoledne a na odpočívce Osice na 81. kilometru D11 ve směru na Hradec Králové zastavujeme vedle octavie a transporteru v bílo-modré kamufláži Celní správy. Už od rána tu monitoringem projíždějících vozidel zjišťují, zda mají uhrazen poplatek za užívání dálnice, nebo jejich majitel či provozovatel nedluží za nezaplacenou pokutu za dopravní přestupky. Jak na to přijdou?
Dva způsoby
V okolí Osic se v obou pásech dálnice pohybují vozy celníků, na jejichž palubní desce je umístěna kamera snímající registrační značky vozidel. Jak nám vysvětluje Josef Hataš, koordinátor mobilního dohledu Celního úřadu pro Královéhradecký kraj, kamera ve voze může značky snímat buď staticky, tedy když stojí například u krajnice či na výjezdu z parkoviště, nebo při jízdě.
Dalším zdrojem dat jsou pak někdejší mýtné brány, které značky vozidel rovněž sledují. Z nich informace putují do tabletu celníka, který pak na dotyčný vůz upozorní hlídku přímo na dálnici. Ta jej následně navede na nejbližší bezpečné místo, kde se dál celá záležitost řeší.
„Na tabletu nám přistávají registrační údaje projíždějících aut. Když má značka zelené pozadí, je vše v pořádku, naopak červená značí, že na vozidle něco vázne,“ vysvětluje Radek Svoboda, vedoucí oddělení metodiky dohledových činností Generálního ředitelství cel. Ukazuje nám vše konkrétně v útrobách bílo-modrého transporteru – „pojízdné celní kanceláře“.
„Existenci nedoplatků zjišťujeme v aplikaci CEPAN, tedy v Centrální evidenci přeplatků a nedoplatků,“ doplňuje celník. Nedoplatky odhalují dvěma způsoby: dluh provozovatele načtením registrační tabulky, dluh řidiče načtením kódu z dokladu totožnosti.
Radši zaplatí
Na odstavnou plochu právě následuje hlídku z dálnice černá octavia se slovenskými tabulkami. Po úředních formalitách probíhá kontrola zavazadlového prostoru a informace, proč byl vůz zastaven. „Neměl uhrazen časový poplatek,“ tvrdí Svoboda s tím, že řidič hned na místě pokutu 2000 korun zaplatil v hotovosti. Hradí se výhradně v českých korunách, jiná možnost ani není. Pokud by ale cizinec neměl naši měnu v hotovosti, hradí pokutu přes platební terminál.
Jen co černá octavia zmizela z parkoviště, už další celní vůz navádí shodou okolností jinou černou oktávku, tentokrát s tabulkami Královéhradeckého kraje. V tomto případě jde o nezaplacenou starší pokutu za opakované používání telefonu za jízdy. I tady jde všechno hladce, řidič sankci nijak nerozporuje a platí, tentokrát přes přenosný platební terminál. „Nijak bych si nepomohl, a ještě bych se dohadováním zdržel,“ zavrčí jen zpoza volantu postarší muž, než odjede.
Tuhle praxi potvrzují i statistiky celníků. Jak vypočítává mluvčí královéhradeckých celníků Jitka Fajstavrová, od počátku ledna celníci po celém Česku takhle zastavili už 1360 aut – v převážné většině to byla vozidla registrovaná v cizině, zhruba třetinu pak tvořili domácí řidiči. A dlužné poplatky uhradili na místě prakticky všichni.
Strašák
Kdyby totiž šofér neměl peníze nebo odmítal dlužnou částku zaplatit, přičemž v druhém případě typicky jde o řidiče dodávek z východních zemí EU, celní správa nově používá silnější páky. „Buď můžeme odebrat registrační tabulky, nebo vozidlu nasadit botičku,“ popisuje jen necelé dva měsíce starou, ale výrazně obávanou pravomoc Svoboda. Zda si celník vybere sundání tabulek, nebo nasazení botičky, je přitom na jeho uvážení. „Od ledna jsme znehybnili osmnáct vozidel, z toho sedmnácti sundali značky a v jednom případě nasadili botičku,“ doplňuje Fajstavrová.
V čem je rozdíl? Vůz bez tabulek si může majitel vozidla naložit na podvalník a odvézt. Dvojici značek si pak lze samozřejmě po zaplacení vyzvednout na celním úřadě, který je odebral. „A auto tak mít v bezpečí třeba na dvoře firmy. Ovšem vůz s botičkou musí zůstat na místě do zaplacení pokuty,“ uvádí celník. Tu lze uhradit na místě, jak již bylo popsáno. Nebo se může například majitel firemního vozu dostavit na přepážku celního úřadu a tam vše vyřídit, zatímco řidič čeká u odstaveného vozu. Když pak přijde majitel a ukáže doklad o zaplacení, celníci botičku sundají.
Do vyřešení každopádně autem nikam po vlastní ose neodjedete – to zejména u firemních vozidel znamená zbytečné ztráty času, kdy mohla vydělávat.
Kde zjistit případný dluh?
Ověřit si, že sami nedlužíte, můžete u místně příslušného celního úřadu nebo na cPortálu Celní správy.
Za co hrozí botička nebo odebrání značek od 1. 1. 2022
Nezaplacené pokuty za překročení nejvyšší dovolené rychlosti, jízda na červenou, nesprávné parkování, telefonování za jízdy, předjíždění vozidla tam, kde je to zakázáno, nedání přednosti, porušení omezení jízdy některých vozidel – podle zákona o silničním provozu
Dlužené finanční postihy za užití zpoplatněné komunikace bez uhrazení mýtného nebo časového poplatku, řízení přetíženého vozidla – podle zákona o pozemních komunikacích.
Sankce za nevedení záznamů o době řízení, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, předložení neplatného dokladu, přestupky spojené s přepravou nebezpečných látek – podle zákona o silniční dopravě
Znehybnit nelze!
Bát se, že by jim při nedoplatcích sundali značky nebo nasadili botičku, se nemusí řidiči vybrané skupiny vozidel. Jedná se auta integrovaného záchranného systému, ozbrojených sil, bezpečnostních sborů, hasičů, zpravodajských služeb, Horské služby, obecní policie nebo osob požívajících výsad a imunit podle jiného právního předpisu nebo mezinárodní smlouvy. Tedy například poslanců nebo diplomatů.
Víte, že …
… od 1. 1. 2022 bylo zjištěno celkem 1360 případů nedoplatků v celkové výši 2.362.447 korun?
… 510 případů se týkalo řidičů z ČR, 850 šoférů z ostatních zemí?
… v roce 2021 odhalili celníci celkem 6027 případů a vybrali 11.958.000 Kč?
Zdroj: https://www.auto.cz/celnici-pri-vymahani-nezaplacenych-pokut-pritvrdili-a-poradne-142953